Historie kultovní značky Alien Workshop

Vydáno: 14.06.2012

Firmu Alien Workshop založili v říjnu 1990 v Daytonu (Ohio) Chris Carter a Mike Hill. Podnětem k založení AW byla myšlenka o vytvoření firmy, která bude fungovat podle vlastních pravidel a nevypadala by jako další skatebordová značka v řadě. 
Nedávno Alien Workshop koupil její dlouholetý team rider Rob Dyrdek a tím pádem se pojďme vypravit na samý začátek úspěchu této kultovní značky 


 


Hlavní designér a zakladatel Alien Workshop Mike Hill měl rád období, kdy každá značka měla jednoho autora, který byl charakteristický pro danou firmu, byl osobností a měl svůj vlastní styl. Díky tomuto vizuálnímu obrazu a produktům, které dělaly mohl každý rozeznat o jakou firmu se jednalo. Například jako Santa Cruz, Powell Peralta, G&S a mnoho dalších v osmdesátých letech.


 


Na počátku devadesátých let spíše všichni od sebe kopírovali cokoliv, co bylo sebevíc úspěšný. Jakýkoliv motiv nebo obraz se stal populární, tak ho zbytek přebíral a modifikoval podle sebe a rozmanitost mezi firmami se vytrácela. 
Skate firmy taky přetvářely známé loga velkých firem a přizpůsobovaly je vlastnímu imagi a danému jezdci. Na jednu stranu to bylo velmi originální a chytlavé a ve své době i dosti šokující. Mezi prvními to byl například World Industruies, ale další malé a nenápadité firmy se toho hned chytly a originalitu tím totálně zničily. 


 


Alien Workshop se chtěl pokusit o vlastní cestu a ne se jen vozit na populárních věcech, jako dělali ostatní. Smyslem bylo vytvořit něco zcela odlišného. 


 



 


 


Skutečnost , že sídlili v Ohiu, jim bez námahy nahrávala se izolovat od ostatních vlivů skate byznysu . Alien Workoshop chtěli mít vlastní subjekt , který by byl rozpoznáván pro svůj charakteristický styl , obsah a myšlenku  s hloubkou propojenou se skateboardingem. Mike Hill měl rád piktogramy, označení a jednoduché tvary , které přenášely nějaké informace.


 


V té době moc informací o tom co Alien Workshop chystali, nebylo. Byli mladí a neměli ani tušení jak dělat velkou společnost. Sídlili v suterénu, kde byly sklady a vše se měnilo za pochodu. 
Bylo jich málo a pomyšlení na nějaký budoucí velký úspěch ani nebyl. Společnost udržovali díky úvěrům, ze kterých platili rozvoj a placení účtů nutných pro provoz a vývoj značky.


 



 


Myšlenka, že by se mělo jednat o víc než jen formu byla stále silná a na prvním místě. Na začátku měli velmi slabé reklamy, málo tištěných katalogů a pro lidi bylo obtížné získat jakékoliv informace. Některé z prvních reklam byly navíc pro lidi záhadné a matoucí a netušili, co byli AW zač. To na druhou stranu umožnilo vytvořit určitou představu o něčem neobyčejném. To je dnes velmi těžké dosáhnout, protože všichni chtějí hned co nejvíc informací a tím se vytrácí veškeré kouzlo už na samotném začátku. 


 


Lidé si museli v designech Alien Workshop najít vlastní obsah a rozvíjet tím svou představivost a vyplnit mezery ohledně dostupných informací. Lidé mají rádi hledat skryté odkazy nebo zprávy a grafiky a loga AW k tomu vyloženě vybízely. Tím vznikaly zajímavé dialogy a team jezdci byli jediní, kteří o tom mohli mluvit jménem AW s lidmi. Jedním z nich byl i Rob Dyrdek, který mluvil se zakladateli AW o tom co říkají ostatní skatres. Alien Workshop si toto období velmi užívalo.     


 



 


Jenže byli i tací, kteří AW vnímali i velmi negativně. Někteří majitelé skateshopů se dotýkala grafika mimozemských bytostí stvárněných v náboženském duchu, jejich ovládání mysli a klonování. Trvalo roky neustále toto vysvětlovat, že se jedná o pouhou nadsázku nebo noční sny, ve kterých si můžete představovat, jak vás navštíví mimozemská civilizace nebo jak vám běhám obří hmyz po pokoji. 


 


Pro AW to bylo zábavné a vyloženě si vyhráli se zpracováváním různých podob těchto forem představivosti a zároveň tím komunikovali s podobně smýšlejícími lidmi bez nutnosti s někým promluvit. Používání cizích ikon z pouhého hypotetického myšlení a témat jako byly únosy, ovládání mysly a reprodukce se pro ně staly chrakteristickými. Alien Workshop se stali představiteli a součástí těchto ikon. Tohle vše se například odehrálo dlouho předtím, než byl uveden úspěšný seriál Akta X nebo jiných populárních stvárnění ohledně nevysvětlitelných jevů.


 



 


Tímto imagem předstihli svou dobu a začali sbírat zástupy věrných fanoušků po celém světě. Úspěch Alien Workshop tedy přišel postupně a stal se z něho kult. Nosit triko Alien Workshop pro mnohé znamenalo víc než jen skateboardová firma.   


 


V jednu dobu to pro Alien Workshop znamenalo i noční můru, protože s devadesátými léty přišla rave music a taneční scéna. Příznivci tanečních párty si velmi oblíbili trika s mimozeskými designy a udělali z toho trend, který pro Alien Workshop znamenal devastaci jejich značky. Byla to ta poslední věc, o kterou stáli, aby mladí lidé tančili na techno v jejich trikách. 


 



 


Rob Dyrdek byl jedním z prvních team jezdců Alein Workshop a 10. ledna 2012 Alien Workshop koupil od společnosti Burton snowboards společně s distribucí DNA, pod kterou spadá i Habitat skateboards.  


 


Dyrdek na Alien Workshop vzpomíná:
Alien Workshop byla první firmou mimo Kalifornii, která se někdy dostala až na vrchol. První značkou, která vytvořila svůj obraz a image prostřednictvím svých designů. Všechny současné skateboardové grafiky jsou  přímo nebo nepřímo ovlivněny stylem Mike Hilla, který byl ve své době průkopníkem úplně nového směru.