NOW OR NEVER
Vydáno: 01.10.2018Vysočany plaza - Honza Malý - Michal Jirák. Tahle trojkombinace neslibuje nic menšího, než skvělou podívanou skrze Michalův objektiv na Honzův skateboarding. Edit z plazy a takovej humbuk kolem? Věř, že tohle obyčejnej edit není.

Přizvali jsme oba tvůrce k rozhovoru, ve kterým najdeš všechno, co by tě mohlo ohledně NOW OR NEVER zajímat. Jelikož každej z kluků měl na starosti v tomhle projektu jinou úlohu, je rozhovor rozdělený do dvou částí.
HONZA MALÝ
Jak dlouho trvalo samotný natáčení a o kameru se staral jenom Michal Jirák?
Natáčeli jsme po ránu před prací cca 2 - 3xkrát do týdne během dvou měsíců. Srazy jsme si dávali před sedmou a kolem deváté jsme končili. Jelikož to není příjemná záležitost vstávat a drtit takhle po ránu, tak se záběry a triky střádaly na harddisk pomalu. Kdyby šlo o basic triky tak to je nahned hotový, ale nám šlo o víc. Mně konkrétně o překonávání sama sebe a hecnout věci, kterých jsem se bál a měl jsem je v hlavě dlouho. A Michal se snažil na zrcadlovku zachytit moje snažení nejlépe, jak mohl, což se podařilo. Někdo může namítnout, že točit edit z plazy dlouho a dělat kolem toho takové haló je zbytečnost. Nám ale šlo fakt o víc než o edit zpráskaný za jedno odpoledne. Navíc jsem to bral i jako přípravku na street, protože jsem chtěl objevit a naučit se nové triky. Takže odpověď na původní otázku ano, Michal a já. Se záběry z drona nám pomohl T-Tejzr.
Přípravku na street myslíš, jako že chceš máknout na street profilu? Kdo bude točit?
Přesně tak. Chci si na něm dát záležet a projet města jako Tábor, Vary, Kadaň, Liberec nebo Mělník. Najít a odpanit neodpaněné a neokoukané spoty. Budeme chodit na street společně s Davidem Tomanem a Erikem Tacinou, se kterými tvoříme BigBang tým a budeme si víceméně natáčet sami.
Triky jsi měl vymyšlený, nebo přicházely postupně?
Na Vysoplaze jezdíme nejčastěji a já hlavně po ránu, protože to mám napůl cesty do práce a určitě je lepší se probudit skateboardingem než mít v hlavě deadliny v práci. Má to neuvěřitelnou atmosféru takhle po ránu a to byl další z důvodů, proč jsme to hecovali takhle ráno. Kvůli atmosféře ranního světla, kvůli klidu, a kvůli práci. Takže jsem měl plánů dost, ale víceméně to přicházelo v průběhu podle nálady nebo toho co jsem se nově naučil. Třeba nollie backside heelflip jsem nikdy moc nedělal a po ČSP v Teplicích jsem byl hecnutej na velký trojky v 8 ráno. Tak jsem ho zkusil s hecem o oběd u Pákistánců. Málem na první, o jídlo jsem přišel, ale pro trik jsem si následně doskákal, he he.

Ve videu jsou i nějaký vysočanský NBD triky. Takže jak se rodily?
Stopro jsem měl v hlavě lazer flip, který jsem čas od času zkusil, ale vždycky prohrál. Takže jsem měl jasno, že s tímhle projektem už musí padnout. Pak nosebluntslide na nejvíc vysedávací bedně na plaze. Pro mě jeden z nejcennějších triků co jsem na Vysoplaze kdy dal a taky to nebyla sranda.
Samozřejmě nám nemohla uniknout ani vyhrocená a zbytečná debata mezi tebou a Michalem. Udělali jste to v rámci proma videa, jako Kazma na leváka?
Můj problém byl v tom, že jsem neměl dost. A chtěl jsem ještě nějaké nbd přidat, protože poté co jsem dal last trick, tak jsem měl chuť tomu dát ještě víc. S každým trikem a hlavou plnou nápadů k prasknutí to nakonec vyústilo k nemilému rozkolu mezi mnou a Michalem, protože jsem neznal míru a ve finální koncovce ho silně demotivoval. Snaha o napravení motivace proběhla z obou stran, ale víceméně mi bylo jasné, že tenhle přešlap se bude spravovat dlouho. Ale na video jsem nechtěl čekat do Vánoc a tady jsme poznali, že oba dva v těchto konkrétních věcech smýšlíme úplně jinak. To prostě nemohlo dopadnout dobře. O promo doopravdy nešlo, bohužel.
Nepřijde ti, že tlačení na pilu videu spíš uškodilo?
Ano, uškodilo. Jsou projekty, na kterých mi prostě záleží víc a tohle byl jeden z nich. S Michalem jsme do toho šli od začátku na 100 % a já jsem mu za to byl opravdu zavázán, že se mnou takhle vstává a věnuji mi čas a hecuje mě. Poté co jsme teda nějak zakončili natáčecí část, jsem stanovil časový horizont, protože jsem k tomu chtěl udělat super akci a premiéru pro lidi přímo na Vysoplaze, dřív než nastane studený podzim a tma v pět. Chtěl jsem to dovršit a posunout se dál k dalším projektům. Jenže Michal má svoji tvorbu založenou na spontánnosti a chce to dělat tak aby ho to bavilo a bylo to nenucený. Tenhle přístup poté, co jsme se tak nadřeli, mi prostě nevyhovoval a snažil jsem se ho do toho módu zápalu, jako měl u natáčení, znovu dostat. Jenže nejsme stejní a u něj to fungovalo naopak a akorát se to zbytečně vyostřovalo. A dál to znáte.

Stříhal video Michal, nebo jsi od něj dostal záběry a stříhal sis ho sám?
S Michalem jsem se nakonec dohodl, dostal záběry a sestříhal video. Posílal jsem mu updaty, ke kterým se vyjadřoval, aby to bylo ke spokojenosti nás obou. Michal k tomu pak dělal parádní promo na Vysoplaza instagramu.
Chceš se nějak podělit o bilanci, čeho kolik a jak? Kolik desek během natáčení zařvalo, kolik bylo natočeno materiálu apod.?
Bilance si zapisoval pilně Michal, protože má rád b-sides se mnou, kde se nervuji. Počet vzteků a nadávek. To bude veliké číslo. Přímou smrtí zařvaly asi čtyři desky. A materiálu bylo natočeno na celovečerák. Video jsme nechali delší, protože by byla škoda, kdyby se plno záběrů nepoužilo. Takže jsou z toho dva Vyso party!
Takže se dočkáme i nějakýho b-sides editu nebo funny sestřihu z natáčení?
Určitě ještě něco bude, ale musí se to udělat vhodný pro mládež. Nemám rád záběry, na kterých nadávám a nechci, aby si z toho mlaďasové brali příklad.

Myslíš, že po tom vystoupení na Facebooku jsi ještě dobrým příkladem?
Michal to ve svém vyjádření napsal docela hezky. Že jsem to vzal až příliš zodpovědně. A tak se i cejtím. Záleželo mi na tom a tak jsem pro to něco dělal. Je možný, že jsem tlačil na pilu, ale za mě je to ten lepší extrém, než kdyby mi to bylo úplně fuk. V takovém případě by to video ani nevzniklo, protože kdo by chtěl dobrovolně v 7, v 8 ráno s sebou švihat o zem kvůli videu...
Jak vypadala vůbec premiéra?
Čekal jsem účast 20 - 30 lidí a dorazilo tak přes 70. Popravdě jsem to ani nechtěl počítat, protože Vysoplaza pukala ve švech a byla tam neskutečná atmosféra. Odjel se BigBang best trick, kde kraloval David Kotyza, Socket powerslide contest, kde stanovil rekord Lex Kruthor na 7 a půl metru a odjel se i zábavný Hurvajz contest, do kterého jsem dal ceny od sebe, které jsem posbíral po závodech a nevěděl co s nimi. Tam zabíjel Denis Janeček, David Toman, Zuris a Štěpán Bareš. Grilovačka super a po setmění premiéra. Ta se neobešla bez problémů, protože projektor jsem měl půjčený od táty a něco se prostě pokazilo a na projekci byly bílý proužky. Další den byl už v opravně. Ale i přesto si video všichni náramně užili a možná to s nima bylo i lepší ha
Je něco, co by měli lidi vědět ještě předtím, než se pustí do sledování videa?
Snad jen, abyste si vážili lidí, kteří vám věnují čas a pomáhají vám. Já jednoho takového málem ztratil. Je důležité najít společnou řeč, hlavně nebýt v hejtu, víc skejtovat a užívat si to. Ta hranice, kdy se něco pokazí, občas může být dost tenká, a buď to bude NOW…a nebo NEVER.
MICHAL JIRÁK
Je o tobě známo, že jsi mistr světla. Bylo ranní natáčení zvolený jenom kvůli tomu, že máte před prací čas nebo i kvůli rannímu světlu?
Hehe, mistr to si nemyslím, ale mám rád tohle měkký světlo a jeho atmosféru. Jak píšeš, ranní natáčení jsem zvolil hlavně kvůli tomu. Další věc byla samozřejmě práce, do který jsme oba museli po natáčení jít a chtěli jsme na to mít klid, ráno tam nikdy nikdo není. Tímhle bych chtěl poděkovat šéfovi Liborovi za jeho trpělivost a pochopení při pozdních příchodech do kanclu. Seznámil jsem ho s tím, na čem pracujeme, a měl jsem naprostý pochopení, za což jsem mu velice vděčnej.

Na jakou techniku jsi natáčel? Radil jsi Honzovi nějaký triky nebo byly všechny z jeho hlavy? A naopak, nechal sis mluvit do záběrů? Úhel, vzdálenost, kompozice?
Natáčeli jsme na Canon 6D, starej Russian fisheye, Samyang 85mm (moje nejoblíbenější sklo) a klasickej Canon 50mm f/1.4 a samozřejmě stativ, kterej sloužil spíš jako steady cam (většina záběrů je z ruky, ale s foťákem na stativu pro lepší stabilizaci obrazu). Triky měl Honza vymyšlený, ale dost z nich přišlo v průběhu natáčení, kdy jsme vymýšleli i úplně „nový spoty“. Některé záběry z druhého úhlu jsou na Honzův iPhone. Do záběrů si moc mluvit nenechám, ale když se nám párkrát něco nezdálo, uznal jsem, že by bylo fajn natočit trick z jiné kompozice. Pracoval jsem hlavně s hloubkou ostrosti, hledal nový úhly, protože přece jen ve Vysoplaze už editů vzniklo hodně.
Nemyslíš, že ta veřejná kauza kolem videa byla zbytečná?
Nemyslím, bylo to potřeba alespoň z mojí strany uvést na pravou míru. Jsem člověk, kterej si zakládá na tom, že jeho „práce“ má nějakou kvalitu a hodnotu. Když o tobě někdo na netu veřejně napíše, že se ti něco „nechce, nemáš náladu“ apod. vrhá to na mě akorát světlo nějakýho povaleče. Opak je pravdou. Důvod mojí demotivace ve zkratce Honza popsal ve svojí odpovědi. Každej z nás účel toho videa pochopil trochu jinak. Samozřejmě je skvělý, že se do toho Honza opřel a dal do toho 100 %, ale původní záměr byl trochu jinej. Chtěl jsem hlavně pěkný záběry, pár dobrejch tricků, dobrej song a atmosféru ranního slunce. Nakonec ale padly NBD´s a spoustu hroznejch vražd, takže se s tim asi nedalo udělat nic jinýho, než veliký video s velkým dosahem pro širší publikum.

Finálního střihu jsi se účastnil jako poradce, není ti to zpětně trochu líto, že jsi to nedělal sám?
Viděl jsem jen náhled na youtube, bohužel jsem se časově nedokázal k Honzovi dostat, abychom se na to podívali společně u počítače. Nicméně neměl jsem k tomu žádný výtky, jelikož vím, že Honza s videem pracovat umí a dá si na tom záležet, nepustil by ven špatnej edit. Že jsem to nedělal sám, mě trochu mrzí, ale když si vzpomenu na to, co tomu předcházelo, jsem rád, že jsem tomu už pak nevěnoval žádnej čas. S výsledkem jsem ale spokojenej.
Jak se ti líbilo na premiéře a jak jsi si ji užil?
Premiéra byla fajn, překvapilo mě, že se fakt přišlo podívat mega lidí. Celý to mělo friendly atmosféru. Respekt Honzovi a ostatním za organizaci celý akce, od piva, klobás, contestu až po projektor a s tím spojený věci, určitě to nebylo jednoduchý zařídit.
- NOW OR NEVER -